(Ne)moguća misija - Fitness u trudnoći!

Foto: Shutterstock

SUDEĆI prema informacijama koje sam dobila prilikom razgovora s nekoliko mladih majki, trudnoća je naporno, no neobično lijepo vrijeme iščekivanja nove male pridošlice u obitelji. Žene oduvijek rađaju, potpuno prirodna pojava i stanje. Stoga me (neugodno) iznenađuje što se trudnoća sve češće počinje tretirati kao-bolest. Nerijetko se trudnicu pokazuje kao osobu kojoj su mahom oduzete sve sposobnosti za normalan život, kretanje i funkcioniranje. Drage moje, ako vam liječnik da zeleno svjetlo, ako trudnoća protječe uredno, bez komplikacija i neuobičajenih nuspojava, zaista nema razloga zašto bi žena prekinula svoju uobičajenu rutinu svakodnevnog života, te na koncu - fizičku aktivnost.

 
Već neko vrijeme pokušavam dokučiti na koji način balansirana, zdrava prehrana uz puno tekućine, te adekvatna tjelovježba, za nijansu blažeg intenziteta može naštetiti trudnici i samoj bebi. Nedavno sam, čitajući forumsku raspravu upravo na temu trudnoće i fitnessa, naišla na nekoliko komentara koji su nažalost odobreni velikim brojem istomišljenika. Ti su komentari glasili otprilike ovako: "Ako si opterećena svojom kilažom za vrijeme trudnoće, kakva ćeš biti majka?", "To je jedino vrijeme za žene kada je višak kilograma prihvatljiv", ili "Iskoristi priliku za junk food kojeg inače moraš izbjegavati". Ako pitate mene - zabrinjavajuće! Ne samo da je ovdje opet prisutno ono jezivo poistovjećivanje zdravog života s nekom vrstom pokore ili mukotrpnog odricanja, nego se ženu kao takvu degradira na neljudsku razinu. Preveliki broj ljudi trudnicu koja, primjerice, posjećuje teretanu ne doživljava upornom ili savjesnom, već naprotiv - smiješnom i pazite sad ovo - sebičnom. Sasvim slučajno, prije nekoliko dana, imala sam priliku razgovarati s trudnicom (6. mjesec trudnoće) i to, ni više ni manje, nego u - teretani. Na moje pitanje je li u svom šestomjesečnom trudničkom stažu naišla na neodobravanje glede redovitih odlazaka u fitness centar, njen je odgovor bio, nažalost, potvrdan. Da bi situacija bila gora, navela je da se počela sramiti govoriti da redovito vježba, samo kako bi izbjegla osudu, nerazumijevanje i okretanje očima.
 
Vratila bih se na spomenutu "sebičnost" kao razlog redovitog treniranja tijekom blaženih devet mjeseci. Ako ćemo tjelovježbu kao takvu, konkretnu brigu o vlastitom tijelu smatrati sebičnom (vjerojatno je povod za oblikovanje tako nerazumnog zaključka bio tok misli tipa: Aha, ona želi ostati vitka čak i na štetu djeteta),u redu. No, onda je zauzimanje stava koji ženama aplaudira zbog pretrpavanja doslovno otrovnom hranom još sebičniji. Zašto? Jer tada smo još više sebični, usudila bih se reći da udovoljavamo još nižim hirovima. Tada ne biramo između vlastitog tijela i bebe. Tada biramo između Big Maca i bebe.
 
No ostavit ću se psihologije, previše subjektivno. Bez obzira kakav naš motiv bio, sebičan ili ne, medicinska je činjenica da zdrava prehrana i umjerena fizička aktivnost DOBRA za plod, a prežderavanje (oprostite na izrazu) LOŠE.
 
I vama, i djetetu će biti bolje ako vježbate. Ako pripazite na svoje tijelo i regulirate velike oscilacije kilaže i promjene u organizmu, sam prolazak kroz trudnoću, te na koncu kroz porod, bit će puno lakši. Tih devet mjeseci i trudnica i bebica zaslužuju svu mogući pažnju i brigu. Istina, hormonalne promjene ponekad je nemoguće kontrolirati, no ženu nije potrebno tada vezati za krevet. Sjedilački provedena trudnoća nije ono što želite i trebate.
 
Kako izgleda trening za vrijeme trudnoće?
 
Ukoliko ste se nastavili rekreirati, ili ste tek započeli s fizički aktivnijim životom za vrijeme trudnoće (u oba slučaja-bravo za vas!), svakako se posavjetujte sa svojim liječnikom o vlastitom zdravstveno stanju, te o granicama koje ćete, dakako, morati poštovati. Najučestalije upozorenje jest da broj otkucaja srca u minuti ne smije prelaziti 140. To može predstavljati stanovitu zapreku kad govorimo o kardio dijelu treninga, no kada je riječ o treningu s utezima, ili treningu u kojem izvodimo vježbe koristeći vlastitu tjelesnu težinu, poteškoća ne bi trebalo biti. Ipak, dobro je u startu usvojiti nekoliko bazičnih savjeta, kako biste situaciju držali pod kontrolom. Sigurnost prije svega.
 
- koristite utege koje koristite za 12-15 ponavljanja (kod žena su to najčešće slobodni utezi od 2-5 kg), te napravite s njima 8-10 ponavljanja (primjerice 3 serije)
- nakon prvog tromjesečja preporučuje se izbjegavati izvođenje vježbi na leđima. Trbušnjake ionako većina trudnica samoinicijativno izbjegava radi neudobnosti, no izvodite li, primjerice, bench press, maternica bi u tom slučaju mogla pritisnuti venu cava, što će prouzročiti usporavanje krvotoka, te rezultirati mučninom ili nesvjesticom
- umjesto trčanja, pokušajte odraditi kardio trening pomoću eliptičnih sprava
ponekad se za vrijeme same trudnoće počinje lučiti hormon relaksin, koji opušta ligamente. U takvoj situaciji moguće je osjetiti nelagodan refleks, koji asocira na početak poroda, no mjesta panici nema. Nećete roditi u teretani. Jednostavno prekinite rad sa slobodnim utezima, te odaberite blažu varijantu iste vježbe na spravi, ili prekinite trening
- izbjegavajte vježbe za trbuh, te vježbe kojima se utezi dižu iznad glave
kardio trening slobodno izvodite tijekom prvih 6 mjeseci trudnoće, nakon čega je moguće da će povećani trbuh otežavati kretanje, te se preporučuje da se u zadnjem tromjesečju izbjegava
- ukoliko se bavite jogom, slobodno trenirajte gotovo do dan pred porod. Joga je poznata kao izuzetno povoljna aktivnost za trudnice. Vježbe jačaju i zatežu mišiće, istodobno pomažući trudnici da se opusti i umiri
- uvijek slušajte sebe i svoj trbuh. Čim osjetite bolove ili se ne osjećate dobro, prekinite trening
 
Koje su konkretne prednosti nastavka tjelovježbe za vrijeme trudnoće?
 
- Više energije
- Bolji san
- Smanjuje nelagodu
- Priprema za porod
- Smanjuje stres
- Više samopouzdanja
- Brži oporavak nakon poroda
- Jača mišiće i funkciju kralježnice (jako važno, sjetite sa samo tog golemog trbuha)
- Poboljšan krvotok, cirkulacija, te rad organa
- Poboljšano raspoloženje
 
Izvor: fit-team
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara