Tokyo Motors Show: Index.hr na licu mjesta

INDEX.HR je jedan od rijetkih, ako ne i jedini predstavnik hrvatskih medija, koji je prisutan na Tokyo Motor Showu, najposjećenijem i jednim od najatraktivnijih auto-salona na svijetu.

Osim već tradicionalnog tematskog prikaza tokijskog salona, ove godine ekskluzivno donosimo dojmove s lica mjesta. Prva u nizu reportaža donosi uvodni prikaz događaja kojem će svjedočiti preko 1,5 milijuna posjetitelja, kao i dojmove o svakodnevnom životu u jednom od naprestižnijih gradova na svijetu. U danima koji slijede bavit ćemo se najznačajnijim novostima vezanim uz japansku, ali i svjetsku auto-industriju.

Tokyo Motor Show - pokušaj redefiniranja automobila

Posjetite li kojim slučajem Tokio prije 11. studenog, svakako posjetite Tokyo Motor Show. Već sam način dolaska na mjesto događaja ima jednu japansku specifičnost, organizatori preporučuju korištenje javnog prijevoza. Ako se na vlak ukrcate u centru Tokija, očekuje vas vožnja od četrdesetak kilometara prema istoku do Chibe, grada od skoro milijun stanovnika, na rubu šireg područja Tokija koji je s ukupno 35 milijuna stanovnika najmnogoljudnije urbano područje na svijetu.


U zemlji koja je najveći svjetski proizvođač vozila, zbog prometne gužve je gotovo nemoguće stići na salon automobila vlastitim vozilom. Bez obzira na visok životni standard i nedavni oporavak gospodarstva koji je donio vrlo nisku nezaposlenost, prodaja novih vozila stagnira na razini iz početka 1970-ih godina. Marketinški stručnjaci kažu kako je to rezultat starenja populacije, a mladim Japancima posjedovanje automobila više nije toliko privlačno zbog visokih troškova i dostupnosti kvalitetnog javnog prijevoza.

Zbog svega toga radikalnost nekih od predstavljenih koncepata ne predstavlja samo odraz kreativne slobode dizajnera i vještine stručnjaka za odnose s javnošću, nego i želje da se redefinira automobil kako bi bolje odgovarao potrebama japanskih urbanih potrošača.

Tokyo Motor Show je posljednjih godina izgubio dio svog globalnog karaktera te je sada usmjeren uglavnom prema domaćem tržištu. Nedostatak svjetskih premijera se zato nadoknađuje iznimnom raznolikošću novih ideja i konceptnih vozila. Japanski proizvođači tako koriste domaći teren za međusobno odmjeravanje snaga, a od ostatka svijeta samo je njemački trojac (VW, Audi i BMW) skupio dovoljno hrabrosti da predstavi vlastite koncepte. Ostali europski, američki i azijski proizvođači uglavnom se drže načela «važno je sudjelovati», te predstavljaju već poznate modele, uz poneku japansku premijeru.


I bez provjeravanja šturih statistika, samim gledanjem vozila na cestama, primjećuje se velika razlika u odnosu na ostatak svijeta. Zbog nižih poreza i jeftinijeg osiguranja, iznimno su popularni tzv. kei automobili, tako da cestama u bogatom Japanu voze milijuni ovih automobilčića koji po propisu smiju biti dugački do 3,4 m, te imati motore do 660 cm3 i 47 kW. Prošle godine je tržišni udio ovakvih automobila iznosio 35%.

Među automobilima kompaktne i srednje klase dominiraju monovolumeni i karavani, trovolumenske izvedbe se koriste uglavnom u višoj klasi, koja zapravo ima najviše sličnosti s odgovarajućim vozilima u ostatku svijeta. Gotovo svi automobili na cestama su domaće proizvodnje, od stranih se uglavnom mogu vidjeti samo njemačka vozila srednje i više klase, te Japancima egzotični Alfa Romeo.

Jedina klasa u kojoj prevladavaju strana vozila su supersportski automobili. Japanci kupuju strani automobil kada se žele pokazati i istaknuti, bez obzira na to što iznimno cijene domaću automobilsku industriju.


Što se tiče cijena vozila u Japanu, relativno su povoljne. Porez na nova vozila je samo 5%, tako da su cijene u salonima dosta niže nego po Europi. Kei automobili se prodaju već od 40-ak tisuća kuna. Međutim, godišnji trošak posjedovanja je nešto veći nego u Europi, jer je svake je godine potrebno platiti prilično visoke iznose raznih poreza na vozila. Gorivo je nešto jeftinije nego što smo navikli, litra benzina je ispod 6 kuna.

Za stanovnike velikih gradova najveći trošak može biti parkiranje koje se u centru grada plaća i nekoliko stotina eura mjesečno. Zanimljivo je da se automobil niti ne može registrirati dok vlasnik ne donese potvrdu da ima osigurano parkirno mjesto, a parkirna mjesta se iznajmljuju ili kupuju i preko agencija za nekretnine.

Posebno su zanimljiva taxi-vozila u Tokyu, to su isključivo Toyote Crown Comfort s pogonom na ukapljeni naftni plin. Nisu toliko razvikani kao oni londonski, ali konzervativni kutijasti dizajn im daje određeni šarm.


Dobri poznavatelji kažu da Tokio nije tako skup kao što je bio pred dvadesetak godina, razdoblje ekonomske stagnacije 1990-ih i monetarna politika držanja slabijeg jena učinili su svoje. Ali ako raspolažete relativno ograničenim budžetom preporučljivo je koristiti se podzemnom željeznicom i restoranima izvan strogog centra. Držite li se ovih jednostavnih pravila, Tokio može biti cijenama negdje na razini zapadnoeuropskih gradova.

Najveći gradu na svijetu nikad ne spava, te svojim posjetiteljima nudi puno različitih mogućnosti. Od drevnih hramova i uskih uličica s malim tradicionalnim trgovinama do futurističkih nebodera i sulude ulične subkulture, ovaj je ljudski mravinjak potpuno ispunjen životom. A Tokyo Motor Show je samo mali komadić toga.

Tekst i Foto: D.U.

Pročitajte više