Stričaku osam i pol godina zatvora

PRIJE dvije godine Miljenko Stričak vozeći kamion sto na sat u tunelu Ledenik ubio je 11-godišnjeg Mihaela i njegovu majku Jadranku Matešić-Marković, te 15-godišnju Ines i njezinu majku Zdenku Kuhtu, koji su se vraćali s ljetovanja.

Nakon dugog suđenja, koje je bilo zatvoreno za javnost zbog njegovog psihičkog stanja (tijekom suđenja viđen je na ljetovanju i u lokalnom kafiću kako pije pivo, op.a.), Miljenko Stričak proglašen je krivim za izazivanje prometne nesreće s neizravnom namjerom te je osuđen nepravomoćno na osam i pol godina zatvora.

"Njega nije ni briga za ovo što nam je napravio"

"Premalo bi bilo i da je za svakog od njih dobio po osam i pol godina zatvora, našu nam djecu nikakva presuda ne može vratiti", ogorčeni su na pravosuđe članovi obitelji žrtava iz tunela Ledenik, te se pitaju što će biti kada Stričak izađe iz zatvora i istekne mu zabrana upravljanjem kamionima.

"Pisao je poruke, vozio sto na sat, nije se ni pokušavao zaustaviti. Da je bar poslao brzojav ili se ispričao, ali njega nije ni briga za ovo što nam je napravio", kroz suze je pričala Katica Matešić, majka Jadranke Matešić i baka malog Mihaela koji su poginuli u nesreći. "On je profesionalni vozač, morao je biti pažljiviji. Ali dok su nam zakoni i kazne takvi kakvi jesu, ovakve će se nesreće i dalje događati. Očigledno je da pravosuđe ne valja", dodala je Katica koja ne može vjerovati da vozači poput Stričaka za male plaće voze po 15 sati dnevno, a nitko ih ne kontrolira.

Podsjetimo, 25-godišnji Stričak skrivio je prometnu nesreću 28. srpnja 2006. godine u tunelu Ledenik u kojoj su poginule četiri, a ozlijeđeno sedam osoba. Stričak je tada krećući se tegljačem brzinom od otprilike sto kilometara na sat, prošavši pokraj prometnih znakova na kojima je jasno stajalo upozorenje za ograničenje brzine od 60 kilometara na sat, bez kočenja naletio na kolonu automobila ispred sebe.

Nije se sjećao

Nakon približno 620 metara vožnje tunelom naišao je na zaustavljenu Opel Astru koju je gurnuo pod stražnje lijeve kotače poluprikolice Volvovog tegljača. U zdrobljenoj Opel Astri poginuli su 45-godišnja Jadranka Matešić-Marković, njezin 11-godišnji sin Mihael te prijateljica Zdenka Kuhta kao i 15-godišnja kći Ines.

Cijeli slučaj od početka je plijenio pažnju medija budući da je otkriveno niz nedosljednosti. No, krenimo redom.

U prometnoj nesreći Stričak je bio teško ozlijeđen sa slomljenom bedrenom kosti, a njegova prva izjava bila je kako se ničega ne sjeća. Imao je i duboke posjekotine po cijelom tijelu, a zbog loma mu je operirana desna noga. Njegova majka koja ga je došla posjetiti u bolnici u prvoj izjavi kaže kako se njezin sin ne može sjetiti da je već bila u posjeti.

Zataškavao se nestanak tahografa

No, zanimljiv je slučaj oko tahografa. Već sljedećeg dana mediji su objavili vijest kako je Stričak uništio tahograf kojim se evidentira brzina kretanja vozila i zaustavljanje istoga, no neki mediji poput splitske Dalmacije objavili su kako je policija pronašla neoštećeni tahograf te ga predala istražnom sucu. Tada je sudski vještak za promet Marin Žunić u istom broju Dalmacije, ustvrdio kako je riječ o nesretnim okolnostima. Tek poslije njegova izjava bit će krucijalna, ali u slučaju sudske afere.

Uglavnom, tek mjesecima kasnije otkrit će se kako je pronađena kutija tahografa, ali nije pronađen listić u kutiji od toga dana, koji bi sadržavao podatke o brzini vožnje tegljača. Štoviše, nakon nesreće kutija tahografa bila je razbijena na mjestu događaja, zajedno s ostalim razbijenim dijelovima automobila.

Sudac "zaboravio" izdati nalog za vještačenje

No, tada, kao što smo rekli, kreću pravosudni skandali. Istražni sudac Milan Pečina, koji je vodio ovaj slučaj i koji je tada bio na godišnjem odmoru, "zaboravio" je izdati nalog za vještačenje niti jednog od vozila koje je sudjelovalo u nesreći. Štoviše, jedan od tegljača vraćen je vlasniku, a ostaci Stričakova tegljača parkirani su na šljunčano parkiralište u Kalinovici pokraj Sv. Nedelje u vlasništvu tvrtke Mihelli Tomić.

Za vrijeme dok tegljač nije bio pod nadzorom, zahvaljujući zaboravnosti splitskog suca Pečine zamijenjene su tablice na priključnom vozilu kamiona s kojim je upravljao Stričak. Pod pritiskom javnosti splitska policija uhićuje 23-godišnjeg muškarca koji je iz tada ali i danas  nepoznatih razloga, zamijenio tablice. Za to djelo teretilo se Stričaka odnosno za "krivotvorenje isprave budući da je na tegljač bila priključena prikolica s nepripadajućim registracijskim oznakama." Radi svih propusta oko slučaj Ledenik policija je provela internu kontrolu policijskih postupaka, no bez rezultata.

Sudac, vještak i vlasnik u noćnom klubu sedam dana nakon nesreće

Tu nije bio kraj pravosudnim aferama budući da je nedugo zatim otkriveno kako se sudac Općinskog suda u Splitu Robert Pešutić, njegov prijatelj, već spomenuti vještak Žunić te Jakša Michieli Tomić, suvlasnik tvrtke CTK čije je tegljač vozio Stričak u tunelu Ledenik, našli su noćnom klubu Pasha na splitskim Bačvicama te nisu željeli platiti račun od 11.370 kuna. Ni oni sami nisu tada mogli objasniti što su radili zajedno u vrijeme kada se vodila istraga oko Strička, svega sedam dana nakon nesreće. 

Optužnica u listopadu

Dvadesetak dana nakon neviđenih propusta policije ali i sudstva slučaj istrage preuzima sudac Županijskog suda u Zadru Vladimir Mikolčević. Među prvima saslušan je vlasnik splitske tvrtke Jakša Michelli Tomić koji je novinarima kratko poručio da se ne osjeća nimalo krivim za tešku prometnu nesreću koja se dogodila.

U listopadu 2006. godine Mikolčević objavljuje rezultate istrage koji kažu kako je  ugrađeni ograničivač brzine pokazivao brzinu tegljača od 90 km/h, ali je stvarna brzina bila je 98,62 km/h. Utvrđeno je i kako je Stričak ušao bez kočenja i smanjivanja brzine vožnje. Vozilo je bilo u tehnički ispravnom stanju, jedino je na pogonskim kotačima imao sasvim istrošene gume. Krajem listopada podignuta je optužnica, a u ožujku sljedeće, 2007. godine, počinje sudska trakavica.

Tražili izuzeće i Bajića

Prvo je suđenje odgođeno zbog navodnih Stričakovih suicidalnih namjera, a odgođeno je ponovno nakon što je njegov odvjetnik zatražio izuzeće Branke Rukavine, zamjenice županijskog državnog odvjetnika i njezinih nadređenih. Zatraženo je čak i izuzeće glavnog državnog odvjetnika Mladena Bajića. Zahtjev za izuzećem obrazložen je tvrdnjom da je optužnica napisana nezakonito i pod pritiskom medija.

Budući da je zadarski sudac Boris Radman, koji je započeo proces prošle godine, u međuvremenu postao županijski sudac i kako je od toga prošlo gotovo osam mjeseci, postupak po zakonu morao je početi ponovno, što je i učinjeno početkom ove godine. Stričakovi odvjetnici više puta pokušali su odgoditi suđenje, pa čak i zbog toga jer su bili na godišnjem odmoru.

Nije se ni ispričao kao civiliziran čovjek

Na koncu sud je utvrdio kako je Stričak kao profesionalni vozač prekršio niz prometnih propisa dok su otegotne okolnosti četiri izgubljena života te činjenica da se Stričak nikada nije ispričao obiteljima poginulih na način kako je to trebao "napraviti jedan civilizirani čovjek". Olakotne okolnosti su Stričkova neosuđivanost i emocionalna nezrelost, no to nije bilo dovoljno budući da je Stričak osuđen na najdužu zatvorsku kaznu u povijesti hrvatskog pravosuđa za prometne nesreće.

I.Ć.

Pročitajte više