Dio taksista brutalno dere ljude, posebno iskorištavaju stare i bolesne

Foto: Profimedia, Marko Lukunic/PIXSELL

Pojedini taksisti u Hrvatskoj drastično naplaćuju svoje usluge, a pri tome često ciljaju stare i bolesne.

Vožnju od 3.5 km naplatio 70 eura

Pisali smo nedavno o Karlovčanki Ani Mlinarić Mrkoca. Ona nam je ispričala kako joj je zagrebački taksist vožnju od Glavnog kolodvora do Instituta za tumore naplatio 70 eura.

>>Karlovčanka: Taksist u Zagrebu mi je vožnju od 3.5 kilometara naplatio 70 eura

Vožnja je to dugačka oko 3.5 kilometara. Kako smo provjerili, vožnja taksijem na ovoj ruti u isto vrijeme kad se vozila Mlinarić Mrkoci koštala je 6-7 eura, prema podacima aplikacija za korištenje taksi-usluga.

"Takva mafija u Zagrebu ne može biti dozvoljena, postoje dobri taksisti, pošteni ljudi, a ovakvi samo upropaštavaju dobar ugled taksistima. Ne mislim poduzimati ništa da dođem do novca, ne mislim podizati tužbe, iza mene su četiri tumora, samo želim ukazati na problem", objasnila je. Taksist koji je naplatio vožnju 70 eura vlasnik je firme Andreicar2021 j.d.o.o. Mateo Kljajić. Njega smo kontaktirali, ali nije bio raspoložen za razgovor. Na njega nas je nakon objave jučerašnjeg teksta upozorio i jedan čitatelj.

221 kn za 1.5 km

Njegov slučaj datira iz 2022. godine, kad je uzeo taksi od željezničkog do Autobusnog kolodvora u Zagrebu. Vožnja je to dugačka kilometar i pol, za koju bi sad bilo, kako vidimo preko jedne od aplikacija, potrebno izdvojiti tek četiri eura.

"Nisam unaprijed pitao za cijenu pa sam, kao guska u magli, sjeo u taksi i platio 221 kunu. Kad sam tijekom vožnje primijetio da se taksimetar približava iznosu od 200 kuna, izrazio sam svoje čuđenje visinom cijene usluge. Taksist (i kako sam kasnije utvrdio - individualni poduzetnik) na moje zapažanje je odgovorio da "naša država to dozvoljava", rekao je čitatelj, dodajući da je prešutio da cijene moraju biti izražene u cjeniku i da putnik treba biti upoznat s njima.

Ponovo smo se obratili Kljajiću, koji je rekao da se vidi da su državi išle 44 kune, kako najam stana košta 1000 eura, poručivši kako će tužiti Index i da ga prestanemo maltretirati. Dodao je da zbog nas prima prijetnje. Kljajić je samo dio šire slike djelovanja nekih taksista.

Čini se da su na meti osobe koje idu na preglede

Tu uglavnom ne mislimo na Uber, Eko Taxi ili npr. Radio Taxi Zagreb, nego male privatnike, vlasnike j.d.o.o. tvrtki s jednim zaposlenim. Način rada dijela takvih je jasan u primorskim mjestima u sezoni, no treba reći i kako svoju nišu imaju i u Zagrebu.

Čini se da su takvim taksistima na meti osobe koje idu na preglede, u bolnice ili iz njih te stariji. Takvi, po svoj prilici, imaju druge brige zbog svojih bolesti i ne misle na to kako će ih se prevariti i vožnja im se skupo naplatiti. Javila nam se žena koja govori kako je prošla slično kao spomenuta Karlovčanka.

Ona je vožnju od Rebra do Autobusnog kolodvora platila 30 eura. Radi se o distanci dugoj pet kilometara, koja inače na aplikacijama za prijevoz košta oko 9 eura. "Išla sam na pregled zbog srčanih problema i, s obzirom na to da sam se žurila da stignem na autobus, uzela sam prvi slobodni taksi koji je stajao ispred. Od šoka uopće se ne sjećam je li mi dao račun niti je bilo pamtljivih oznaka na autu", kazala nam je ona.

Uzeo prvi taksi, naplaćeno mu puno više nego inače

Jutarnji je donio priču o 100-postotnom invalidu D.T. iz Samobora. Radi se o 85-godišnjaku koji automobilom dolazi iz Samobora, parkira se u naselju Rudeš i Zagrebačkim taksijem ide za KB Sestre milosrdnice u Vinogradskoj ulici u Zagrebu.

Uvijek je uslugu plaćao 16 eura za obje vožnje, ovaj put je išao drugim prijevoznikom. Povratna vožnja od 4.74 kilometra šokirala ga je jer mu je naplaćena 27 eura i 49 centi. Rekao je da je ušao u vozilo kompanije Rides usluge M&P j.d.o.o. Ističe kako je uzeo prvi taksi koji je tamo stajao i da je mislio kako neće biti velike razlike u cijeni. Kasnije se vozač ove kompanije javio Jutarnjem, kazavši da je cjenik ovješen na staklu i da nije uzeo više od 20 eura.

82 eura platila vožnju od 8 kilometara

Svoje iskustvo za Večernji je u travnju prošle godine ispričala čitateljica kojoj je taksi trebao jer je pala iz tramvaja i ozlijedila nogu. Incident se dogodio u Maksimirskoj ulici, a trebala je doći do Rebra. Udaljenost je to od 2.5 kilometara. Vozač joj je naplatio 14 eura.

"U čudu sam upitala vozača zašto je iznos tako velik, a on mi je odgovorio da su cijene taksi-usluga od Nove godine poskupjele 30 posto", rekla je ona.

Loše iskustvo je imala i umirovljenica Marija. Kako je RTL donio, ona je vožnju od zagrebačkog Glavnog kolodvora do Remetinečke ceste u blizini Arena Centra platila 82 eura. Udaljenost od polazišta do odredišta bila je osam kilometara, a kompletna vožnja trajala je oko 20 minuta. Cijena takve vožnje u prosjeku je šest do osam eura.

Nakon što je vlakom stigla u Zagreb, taksijem se uputila na terapiju. Kad je shvatila da cijena vožnje nije nikako mogla iznositi 82 eura, taksist je umirovljenicu zaključao u automobilu.

"Bio je mlađi čovjek. Bilo me strah, nikad ne znaš gdje te može odvesti. Ne tražim povrat, nasjela sam, ali za sve druge neka se zna", ispričala je umirovljenica koja je tim novcem planirala platiti režije. Ona je kazala kako se obratila policiji, ali istraga nije pokrenuta jer je iznos za koji je prevarena manji od tisuću kuna. Policiju smo pitali koliko je ovakvih prijava zaprimila prošle i ove godine.

Poručili su nam da se oko ove teme obratimo Državnom inspektoratu. Inspektorat nas je uputio na  Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.

Taksisti imaju pravo sami određivati cijene

Primjera je dosta, a način na koji se nad ljudima lešinari je, koliko vidimo, uvijek sličan. Karlovčanka Mlinarić Mrkoca jučer nam je ispričala ključnu stvar koju joj je rekao taksist. "Rekla sam mu da je to pljačka, a on mi je odgovorio da je privatnik i da može staviti cijenu koju želi", iznijela je ona.

Ne znamo je li u svim ovim slučajevima sve naplaćeno prema cjeniku, ali ako jest tada je sve legalno i korisnici se u tom slučaju nemaju kome niti žaliti. Sve što mogu je pitati za cijenu prije vožnje i odabrati hoće li se voziti s tim taksijem ili neće.

Prema Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu, koji je izmijenjen 2018., svaki prijevoznik može odabrati cijenu koju želi po kilometru. "Cjenik autotaksi prijevoza samostalno utvrđuje prijevoznik, a mora sadržavati najmanje cijenu po jednom prijeđenom kilometru", jasno piše u članku 48 Zakona o prijevozu u cestovnom prometu. Taksisti cjenik mogu mijenjati.

Miletić: Zakon ovo omogućuje taksistima

Tajnik autotaksi-prijevoznika okupljenih u udrugu Lider Božo Miletić, nekadašnji predsjednik Udruženja taksi-prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori, govori kako je upoznat sa slučajem taksista koji je ženi naplatio 70 eura od željezničkog kolodvora do Instituta za tumore.

"Pročitao sam o tom događaju i nemam ništa drugo reći osim da je to nešto što se događa na dnevnoj bazi, ne samo u Zagrebu već i u ostatku zemlje. Ovo je tek izolirani slučaj koji je dospio u medije, a koji je za svaku osudu. Na fotografiji objavljenog računa ne vidi se je li fiskaliziran i, nažalost, to je jedino o čemu možemo raspravljati. Jer Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu iz 2018. godine svim prijevoznicima je omogućeno da sami kreiraju i određuju cijenu svojih usluga", objasnio je.

"Zakon pogoduje onima koji love u mutnom"

Kaže da loše odredbe Zakona stvaraju probleme.

"Trenutno je na snazi Zakon koji je previše liberalan i koji pogoduje svima onima koji vole 'lov u mutnom', a to je nešto o čemu sam govorio i prije donošenja. U svim ozbiljnijim tvrtkama se manje-više sve strogo kontrolira i postoji cijela hijerarhija radnih mjesta, baš kako bi se takve stari izbjegle, odnosno, ako se i dogode, kako bi se otkrile te počinitelja sankcioniralo.

Zakon o prijevozu u cestovnom prometu je pogodan za razne manipulacije na štetu korisnika ali i same države te zahtijeva hitne izmjene. Ljudi otvaraju j.d.o.o.-e te za odgovorne osobe imenuju beskućnike iz BiH ili Srbije kojima plate par stotina eura, ruše cijenu nama koji se stvarno trudimo raditi po PS-u, nabiju dugovanja i samo zatvore firmu. Dugovanja nestanu s firmom, a odgovornim osobama državne institucije ne mogu ući u trag i tako u krug", rekao je.

"Građani, ne ustručavajte se prijavljivati nepravilnosti"

Dotaknuo se šire teme, objasnivši kako je u Hrvatskoj zbog tog zakona napravljen poremećaj na cjelokupnom tržištu rada, ne samo u taksi-industriji.

"Svi oni koji bi nekad nakon radnog vremena u tvrtkama u kojima rade npr. od 7 do 15 željeli zaraditi koju kunu ili euro, u slobodno vrijeme su se bavili nekim drugim ili istim poslom. Danas misle kako je super i lakše odraditi par vožnji u taksiju nego raditi prekovremene sate u tvrtki u kojoj su zaposleni ili raditi nešto drugo kod drugog poslodavca.

A činjenica je da jest lakše, ali samo njima, jer zbog disbalansa autotaksi-prijevoznici ne mogu naći radnike/vozače, a bome ni ostali poslodavci radnike jer svi voze taksi. A nama ne preostaje ništa drugo nego uvoziti radnu snagu s kojom je upitna kvaliteta usluge", objasnio je.

Pitali smo ga ima li savjet za korisnike. "Građanima bih savjetovao da uvijek koriste one prijevoznike s kojima imaju pozitivno iskustvo te da se ne ustručavaju prijaviti bilo koga bilo kome jer, ako svi šutimo i ne reagiramo na određene događaje, stvari se nikad neće promijeniti na bolje", poručio je Miletić.

Pročitajte više